Bio potraviny

Vyskúšajte vegan smoothie

Čo to je?
Smoothie je hustý nápoj, ktorý vznikne mixovaním rôznych druhov ovocia, či zeleniny. Existuje mnoho podôb smoothie, s obsahom sladkých, či mliečnych zložiek, ktoré ľudia konzumujú ako dezerty, my vám však chceme ukázať zdravú podobu smoothie, kde jeden nápoj je nutrične hodnotný natoľko, že vie nahradiť jedno jedlo v bežnom jedálničku. Na prípravu potrebujeme mixér, alebo hlbokú nádobu a ponorný mixér.

Prečo je dnes smoothie bežnou súčasťou zdravého životného štýlu? Pretože takto pripravený nápoj obsahuje len prirodzené zložky, teda suroviny ktoré sa prirodzene vyskytujú v prírode. Vďaka mixovaniu a žiadnym umelým úpravám je vstrebateľnosť a využiteľnosť tohto nápoja maximálna. Naše telo dokáže takúto prirodzenú stravu veľmi dobre vstrebať, treba si však uvedomiť že počet jednotlivých mixovaných zložiek by mal byť skôr menší – teda nie je účelom kombinovať príliš veľké množstvo surovín. Čerstvo pripravený smoothie nápoj dokáže zvyšovať našu energiu a účelne detoxikovať organizmus. Telo zásobuje vlákninou, cennými živinami a vitamínmi. Častokrát dokáže nahradiť jedno jedlo v našom jedálničku, najvhodnejšie je piť ho v ranných a predpoludňajších hodinách.

Ako si pripraviť vegan smoothie?

Zdravý smoothie nápoj nie je len zmes ovocných, či zeleninových štiav – smoothie môže obsahovať zároveň aj proteínovú zložku a rôzne superpotraviny, ktoré zvyšujú energetickú hodnotu nápoja. Pri príprave zdravého smoothie nápoja môžeme jednotlivé ingrediencie voliť podľa týchto základných skupín:

1. Kusové ovocie alebo zelenina
Základom nápoja je kusová zelenina alebo ovocie (cuketa, mrkva, uhorka, cvikla, stonkový zeler, rajčina, avokádo, kiwi, ananás, jahody, maliny, černice, čučoriedky, banán, broskyňa, jablko, nektarinka, hrozno, ale tiež listová zelenina napr. šalát, rukola, mangold, špenát, listy žihľavy, skorocelu, púpavy). Kusové plody môžeme mixovať s trochou 100% ovocnej alebo zeleninovej šťavy, prípadne s vodou, alebo rastlinným nápojom (ryžovým, sójovým, špaldovým), či kokosovým alebo mandľovým mliekom – podľa toho, aká hustota smoothie nám vyhovuje. V zásade pripravujeme buď čisto ovocný alebo čisto zeleninový mix.

2. Bielkovina
Bielkovina môže byť v nápoji zastúpená v podobe vopred namočenej mäkkej strukoviny (fazuľa mungo, sója, adzuki, cícer, šošovica), ktorú rozmixujeme spolu s kusovým ovocím/zeleninou, alebo môže byť pridávaná vo forme prášku ako napr. konopný proteín, mandľový proteín, tekvicový proteín alebo chia proteín.

3. Superfoods
Superpotraviny sú dnes už bežnou súčasťou jedálnička zdravo sa stravujúcich ľudí. Do smoothie pridávame podľa individuálnych potrieb napríklad: chia semienka, konopné semienka, namočené goji, mleté ľanové semienka, pestrecový olej, konopný olej, ľanový olej, prášok camu camu, maca prášok, prášok z mladého jačmeňa, acai prášok, kokosovú vodu atď. Pre hustejšiu konzistenciu smoothie môžeme pridať aj 1-2 lyžičky niektorej múky zo semien napr. slnečnicovej, sezamovej, ľanovej, mandľovej, gaštanovej.

4. Bylinky/ koreniny
Na záver môžeme na dochutenie pridať rôzne druhy byliniek. Do ovocných smoothie sa hodí medovka, čerstvá mäta, zázvor, škorica, bourbon vanilka, muškátový oriešok alebo karob. Do zeleninových nápojov môžeme pridať napríklad kurkumu, rozmarín, pažítku, bazalku, petržlen, cayenské korenie.

Pri smoothie nezabúdajme na to, že s množstvom mixovaných ingrediencií to nikdy netreba preháňať, rovnako ako v prípade superpotravín. Každý organizmus má iné potreby, preto treba suroviny voliť podľa toho, ktoré orgány potrebujeme povzbudiť. Lepšie sú správne zvolené 3-4 ingrediencie, ako 8 – bez znalosti toho, čo ktorá zložka v našom tele ovplyvňuje.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *