Bio potraviny

Prečo je dobré vedieť, čo jeme?

Zdravá strava má v súčasnosti svojich priaznivcov najmä medzi ľuďmi, ktorých zdravotný stav donútil zamyslieť sa nad tým, čo jedia, ale čoraz silnejšie sa tento trend prejavuje aj medzi zdravými ľuďmi, ktorí len jednoducho odmietajú denne jesť masovo produkované nekvalitné výrobky. Veľa z nás denne rieši nespočetné množstvo úloh a paradoxne jedlu a živinám teda tomu, čím vyživujeme svoje telo – nevenujeme takmer žiadnu pozornosť. Pritom to, čím zásobujeme svoje telo rozhoduje o tom, ako sa cítime, akým spôsobom reagujeme v záťažových situáciách a samozrejme aj našu psychiku a celkovú kvalitu nášho života. Nekvalitná strava je dnes už nekompromisne spájaná s novovznikajúcimi civilizačnými ochoreniami – alergiami, obezitou, cukrovkou, zvýšeným cholesterolom, autoimunitnými ochoreniami, poruchami mozgovej činnosti. Pri výbere potravín sa riadime marketingom a často nakupujeme čo najlacnejšie potraviny, prípadne to, čo nám podsúva systém, bez toho, aby sme sa čo len na chvíľu zamysleli nad tým, čo jeme a čo dávame jesť svojim deťom. Obsah cukru, lepku a chemických látok je v súčasných potravinách oveľa vyšší ako kedysi a nepremyslenou konzumáciou týchto látok si častokrát privodzujeme celý rad zdravotných ťažkostí, pričom si túto spojitosť vôbec neuvedomujeme. Priemyselne vyrábané potraviny sú produkované s cieľom byť co najlacnejšie, čo sa dá dosiahnuť len použitím výplní, ktoré nahradzujú skutočnú surovinu. A tak si nevšímame, že v párkoch nie je mäso, v detskom džúse nie je ovocná šťava, v čokoláde nie je čokoláda a že dnešné jogurty sú len produktom marketingových spoločností . Dnes sú už bežne používané aditíva pre neprirodzené zvýšenie trvanlivosti, pre mäkkosť a nadýchanosť, pre zvýrazňovanie chuti a tiež farebnosti. Povolenosť jednotlivých éčiek je v rôznych krajinách rozdielna. U nás je napriek všetkému povolených niekoľko éčiek, ktoré sú dnes už preukázateľne spájané s niektorými zdravotnými ťažkosťami a patria medzi ostro sledované prídavné látky, čo sa týka nežiadúcich účinkov na ľudské zdravie. Vyhnúť by sme sa mali najmä farbivám, hliníku, kyseline benzoovej a jej soliam, siričitanom, bifenylom, dusitanom, dusičnanom, kyseline fosforečnej a jej soliam, kyseline glutámovej a jej soliam, aspartámu, cyklamátom a sacharínu. Pri akejkoľvek nerovnováhe či chorobe v tele je potrebné zamerať sa na skladbu jedálnička, málokto si totiž uvedomuje, akým jednostranným spôsobom sa väčšina z nás stravuje. Najväčším problémom v súčasnosti je najmä abnormálny príjem sacharidov. Dennou konzumáciou priemyselne vyrobeného chleba, pečiva, cestovín, pizze, sladkostí a iných výrobkov z bielej pšeničnej múky prijímame do svojho tela veľké množstvo nekvalitných sacharidov, ktoré nášmu telu dávajú len pocit plnosti avšak s nulovým nutričným prínosom. Naše telo ich nedokáže spracovať a tieto látky sa v tele ukladajú v podobe toxínov. Ak v strave prevládajú sacharidy nezaťažujeme len metabolizmus, ale ohrozujeme aj celkové zdravie nášho mozgu. Namiesto bielej pšenice je treba uprednostniť kvalitnejšie sacharidy ( pohánka, amarant, špalda, celozrnná ryža, pšeno, quinoa, teff, ovos, raž atď) , prípadne využívať tzv. nízkosacharidové múky zo semien ( ľanová, maková, sezamová, slnečnicová, mandľová, tekvicová, kokosová) ktoré sú nutrične veľmi bohaté, s nízkym obsahom sacharidov, vhodné aj pre diabetikov. Upečte si vlastný chlieb z kvalitnej celozrnnej múky bez syntetických konzervačných látok, farbív a dochucovadiel, prípadne chlieb nahraďte kašou z kvalitných obilnín a semienok presne tak, ako to robili naši predkovia. Celozrnná múka sa vyrába pomletím celého zrna, čím si zachováva všetky živiny – vitamíny, minerály aj vlákninu, ktorá z tela vylučuje toxické látky. Svoj chlieb, koláč, sušienky, či placky si môžete upiecť zo špaldovej alebo ražnej múky, z múk zo semien alebo z bezlepkových múk. Chlieb vlastnoručne upečený z hodnotnej múky a semienok má trvanlivosť len pár dní a okrem toho, že vás zasýti, dodá vášmu telu skutočné živiny a energiu. Netreba zabúdať, že do skupiny sacharidov patria aj časté prílohy k mäsu ako ryža, zemiaky, kuskus, rôzne placky či cestoviny, ktoré je rozumnejšie nahradiť zeleninou. Ak sa obzrieme za tým, čo sme počas celého dňa zjedli, určite by v našom jedálničku nemala prevládať skupina sacharidov aj keby to mali byť sacharidy kvalitné, ktoré sme práve spomenuli. Urobíme tým láskavosť najmä sami sebe a naše telo sa bude cítiť vitálnejšie.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *